מאמרים :

מאמנטורים מספרים - טל מעוז - "המוח הגמיש ללמידה ושינוי"




המוח הגמיש ללמידה ושינוי :

קיבלתי משימה במסגרת קורס 'מאמנטור', להעביר לשחקנים בקטסל ובילדים (גילאי 11-13) את משמעות התפיסה של "המוח הגמיש ללמידה ושינוי". גם מבחינה מנטלית וגם פיזיולוגית, המוח הוא "איבר על" ומכונה של למידה.

התפיסה הזו אומרת שיש לכל אחד אפשרויות התפתחות שתלויות בי במידה רבה מאוד, וזה קורה בשילוב תחושת מאמץ - גם מנטלי וגם פיזי.

העברתי את הנושא במספר מנות קטנות, שנועדו להנגיש ולייצר דיון ביניהם, ובינם לבין עצמם בקול הפנימי שבראש. במסגרת דיון, שאלתי את השחקנים מה היא סיבולת, ומדוע היא נקראת כך, ומה הקשר בין סיבולת לבין המוח. בתוך כך הבנו שלמוח תכונות של שריר בכל הנוגע ליכולת התפתחות לאחר אימון (למוח). הבנו שאת הפעולה מבצעים השרירים, שנשלטים על ידי מערכת העצבים, שנשלטת על ידי המוח, שנשלט על ידי קונספט, שנקרא "אני". אני מעל למוח.


לאחר שהנושא שקע, דיברנו על איך מתבצעת הלמידה במוח, ולמה בעצם אנחנו מבצעים באימונים סטים של "חזרות" - בין אם בתרגילי כוח, ובין אם ביכולות כדורסל . השחקנים הבינו שהמוח משתנה ומתגמש לפני ואחרי תהליך. הם גם הבינו שצריך לשלם מחיר בשביל להטמיע למידה, כמו: זמן, מאמץ פיזי ומנטלי, לעיתים להיראות מגוחך בתחילת התהליך ו-ויתורים על פעילויות אחרות, שאולי יותר מהנות, כי ללמידה יש מחיר.

היה לי חשוב גם להסביר את הסכנה שבמחיר גבוה מדי והחשיבות של יצירת איזון.


עודף מוטיבציה יכולה לפגוע, להביא לפציעה, לפספוס דברים חשובים נוספים, ולהחטיא את המטרה. לכן, במהלך אחד האימונים ביצענו במשך כרבע שעה סטים של מתיחות לשרירי התאומים וההמסטרינג. תחושת הכאב הזו שמוכרת לכל מי שעוסק בספורט היא התחושה האולטימטיבית להסביר את הפער בין עבודה נכונה לשם שיפור, לבין עבודה מאומצת מדי שתביא לפציעה. מתיחה צריכה סף סביר של כאב נסבל, ולמביני עניין אף מהנה, כי זו תחושה של צמיחה.


בנקודת הזמן הזו, ולאחר שהזכרנו שכל אחד מאתנו עבר בחייו תהליכי למידה שכרוכים במאמץ (ללמוד לרכוב על אופניים, לבצע צעד וחצי, ללמוד את מספרי הטלפון של ההורים ושל האחים למקרה חירום..) , שלחתי את הילדים ללמוד משהו חדש שלא קיים אצלם במערכת.

קראנו לזה אתגר לשבועיים, כשכל תוצר יהיה טוב. ההשתתפות חשובה יותר מהתוצאה במקרה זה. ביקשתי מהשחקנים לדמיין משהו שהם היו רוצים להוסיף לארגז היכולות שלהם בכדורסל, בין אם הם ראו את זה בסרטון או פשוט מבינים שהם רוצים את היכולת הזו, לפרק את היכולת למנות קטנות ולבצע בתרגול עקבי ומתמשך למשך שבועיים בשביל לראות שיישום הוא דבר של החלטה.


אדגיש שמהות האתגר היא לא לרכוש כלי חדש, שקרוב לוודאי לא יעלה בקנה אחד עם היכולות הנוכחיות (יהיה פער בין מה שהם מדמיינים עכשיו לבין מה שהם יוכלו לעשות בשבועיים). מה שכן, מהות האתגר בעיני היא שבסוף השבועיים לשחקנים יהיה סרטון שהם צילמו, ושמראה מה התוצר ויכולת להסתכל עליו ולהבין שהם מסוגלים.


הדגשתי שבמוח שלהם התחולל שינוי במהלך השבועיים האחרונים ושלמדנו שהם מסוגלים ללמוד.

מעכשיו הם מכירים את התחושה שבצמיחה (תחושת מאמץ ולעתים אף קושי), ואת ההבנה שיש פירות בסוף התהליך.