top of page

מאמרים :

אלחנן ביטן - פותחים עונה ברגל ימין


מאמר בנושא פתיחת עונה
אלחנן ביטן - מאמן יכולות גופניות

טרום עונה , פותחים עונה ברגל ימין !

הפגרה הסתיימה לא מכבר ואנו בפתחה של אחת התקופות החשובות והמאתגרות עבור כל ספורטאי תחרותי וגם עבורנו כמאמנים , טרום העונה .

תחילת העונה תמיד מלווה בהתרגשות רבה, אחרי מספר חודשים של חופש תמיד כיף לחזור לפרקט, לפגוש שחקנים חדשים וישנים ולדעת שעוד מעט מתחיל רגע האמת אליו התגעגענו .עם זאת אל לנו לתת לתחושות אלה להשתלט על סדר האימונים .

אימוני טרום העונה כשמם, הם אימונים שכל מטרתם היא להכשיר את השחקנים שלנו לעונה העומדת בפניהם בפן הטקטי ולא פחות חשוב בצד הגופני .

הסטטיסטיקה מראה כי מרבית הפציעות אשר יגרמו במהלך אימוני טרום העונה או בעונה עצמה מקורם בהכנה לקויה של השחקנים דבר אשר היינו רוצים ויכולים למנוע.

על כן מצאתי לנכון לשתף בכמה עצות ונקודות למחשבה בנושא אשר אמורים לסייע לעבור את תקופת ההכנה בצורה טובה ולא פחות חשוב בריאה.


התחילו בהדרגה :

כל אחד משחקני הקבוצה שלכם ערך הכנה שונה לעונה , ישנם כאלה שהשתתפו במחנות שונים , חלקם התאמנו עם מאמנים אישיים על מנת לשפר את נקודות החולשה וישנם גם כאלה שפשוט נחו וחיכו שהעונה הבאה תתחיל על מנת להתחיל לעבוד .

בשל כך חשוב לבנות את האימונים בצורה הדרגתית ולא לנסות להעלות עומס בצורה חדה ומהירה מדי , זכרו , המטרה שלנו היא לא להגיע לשיא הכושר כבר בחודש הראשון ולכן עקביות והדרגתיות של סרגל מאמצים יאפשר לכל הקבוצה ליישר קו לצלוח את תקופת ההכנה בצורה הטובה ביותר.


עבודת כוח :

כאשר רוב המאמנים מדברים על תקופת ההכנה , ישר עולה המחשבה על ריצות וספרינטים אבל בעיניי הדגש החשוב ביותר שצריך להינתן בתקופת ההכנה ( וגם בעונה עצמה למען האמת ) הוא דווקא על עבודת הכוח . היום אנו יודעים שעובדת הכוח היא מרכיב המשמעותי ביותר על מנת להפחית פציעות ,יותר ממתיחות , מנוחה או כל פרמטר אחר . ועל כן בניית בסיס כוח משמעותי בזמן טרום העונה מהווה מעין "תעודת ביטוח " לשחקנים שלנו לעונה כולה . מערכות השרירים אותן חשוב לאמן בעיקר הם שרירי ה"שרשרת האחורית" (האמסטרינגס, הישבן , זוקפי הגב והתאומים ) במקביל לעבודת שרירי הליבה ושיווי המשקל .


גיוון :

עונת הכדורסל היא עונה ארוכה וקשה , מנטלית ופיזית כאחד . גיוון בסוג האימונים ומיקומם יכול לסייע מאוד לשמור על אווירה טובה באימונים גם כאשר העומס עולה ,לכן ישנה חשיבות גדולה לכך דווקא בתקופת טרום העונה בה העומס עולה ומצטבר ככל שמתקדמים לקראת תחילת המשחקים .יתרון נוסף באימונים על משטחים שונים או בעלי מבנה תנועתי שונה הוא בכך שהגוף מסתגל למצבים פחות מוכרים משגרת היום יום ותבניות התנועה המוכרים וגם לכך ישנה חשיבות במניעת פציעות.

חשוב ! צריך להפעיל שיקול דעת בבחירת הפעילות , לא בהכרח אימון ריצות על חוף הים או שיעור סטודיו אקראי הם הפתרון לנושא הגיוון. לעיתים מספר תחרויות חברתיות מחוץ לפרקט בין שחקני הקבוצה יוכלו לתת את אותו אפקט .


איכות ולא כמות :

משחק הכדורסל עובר עם השנים שינוי , ממשחק יותר אירובי (שעון 30 ) וקצב משחק איטי יחסית בעבר הלא רחוק .למשחק אינטנסיבי , מהיר, אתלטי יותר ובעל הפסקות קצרות. על כן גם האימונים שלנו צריכים להיות בהתאם . אימונים קצרים יחסית בעלי קצב גבוה ורמת ביצוע טובה עדיפים בעשרות מונים על אימונים ארוכים ומפרכים בעלי הפסקות ארוכות .


יד על הדופק :

אם ישנו תחום אחד שעובר מהפכה של ממש בספורט הוא עניין הMONITORING , ניטור הנתונים והעומסים , מי מאיתנו לא נתקל באותם "חזיות" GPS האוספות נתונים שונים על שחקנים . אולם אין צורך בציוד יקר על מנת לבצע מעקב אודות :עומסי האימון , העייפות הכללית של השחקנים או כאבים שונים אותם הם חשים , ניתן לעשות זאת על ידי שאלות ושאלונים פשוטים הנמצאים בחינם ברשת (אשמח לסייע למי שחפץ) ומאפשרים לקבל אפשרות חיזוי טובה על מצבם הגופני של השחקנים . אל תשכחו , זיהוי מוקדם של עומס חריג יכול למנוע תקופה של העדרות !



שתהיה לכולנו שנה מוצלחת , מהנה ויותר מהכל בריאה !

לכל עזרה כאן בשבילכם ,

אלחנן ביטן ,

מאמן יכולות גופניות coach.elhananb@gmail.com

bottom of page