top of page

מאמרים :

?אך בוחרים כדור כדורסל נכון לילד/ה שלכם



איך בוחרים כדור?

כאשר אנו באים לבחור כדור רצוי להכיר את סוגי הכדורים הקיימים ויעודם השונה, כמו כן רצוי להגדיר מה מטרת הרכישה , היכן משחקים ומי משחק.

חשוב לזכור שכדורים הינם מוצר ״מתקלה״ ודווקא מי שמשחק הרבה (מבורך בעידן של מסכי טלפונים) יחליף הרבה כדורים , לכן מחיר הכדורים ביחס לאיכותם מהווה מרכיב חשוב בהחלטה.

בשוק כדורי הסל יש מבחר כדורים גדול וסוגים שונים של כדורים:

- כדורי גומי – אלו הכדורים הזולים ביותר , עשויים גומי ללא פנימית ובדרך כלל עם מעט מאוד טכנולוגיה , היתרון שלהם הוא בעיקר בעמידות ובמחיר שבד״כ יהיה בין 30 ל 90 ש״ח

- כדורי עור סינטטי – בקטגוריה הזו יש שני תת סוגים עיקריים:

o כדורי עור למשחק במגרשי חוץ או חוץ/פנים - הם יהיו עשויים בדר״כ משכבה עבה של מיקרופייבר (חומר פלסטי סינטטי דמוי עור) , מעל חומר פלסטי ופנימית מחוזקת , אלו כדורים עמידים מאוד , בנויים למשחק על מגרשי אספלט ובטון. כיום ישנם כדורים כאלה שמרגישים ומתנהגים כמו כדורים ברמות הגבוהות ביותר – הרבה מאוד טכנולוגיה הושקעה בכדורים מסוג זה בשנים האחרונות ואלו כנראה הכדורים הנמכרים ביותר בעולם. לצד יתרון העמידות והתחושה מגיע גם יתרון במחירם הזול יחסית לכדורי המשחק , בארץ ניתן למצוא כדורים כאלו במחירים שבין 60 ל 190 ש״ח – בארצנו הם עדיין לא פופולריים למרות שרוב המגרשים הינם מגרשי חוץ מבטון , מגמה זו עומדת להשתנות בשל יתרונות התמחור וההתאמה

o כדורי עור למשחק במגרשי פנים – הם יהיו עשויים בדר״כ ממספר שכבות של מיקרופייבר ברמות עיבוד שונות להקניית תחושה של כדור עור אמיתי (ובאמת לא תמיד ניתן לחוש בהבדל) , הכדורים האלו יקרים יותר – בישראל כדור מסוג זה יעלה 130 עד 300 ש״ח , יש בהן המון טכנולוגיה כמו שסתום נסתר (כדי שהקפצה על השסתום לא תסיט את הכדור) , כריות ריכוך (בעיקר לתחושה ואחיזה) , מרקם מסוים , סימטריות ואיזון אבסולוטי במשקל. כדורים אלו פחות עמידים למשחק במגרשי חוץ – למעשה ניתן לגרום להם נזק רציני אפילו אחרי מספר שעות משחק

- כדורי עור – פסגת כדורי הכדורסל , הכדור נקרא כדור עור כי מתחת לפני השטח יש עור אמיתי , מצופה על ידי חומר דמוי מיקרופייבר עדין. אלו כדורי משחק רשמיים של הליגות הטובות בעולם כמו NBA או היורוליג באזורנו , אלו כדורים יקרים מאוד ויעלו באיזור ה 300-400 ש״ח , חשוב לציין שכדורי עור דורשים ״הרצה״ והרכות שלהם משתנה עם הזמן.

כדורי עור הינם כדורים עדינים ונועדו אך ורק למשחק על פרקט (אפילו לא על משטחים מצופי פלסטיק), בד״כ ניתן למצוא כדורים כאלו רק במידה 7 (גברים) או 6 (נשים)

מטרת הרכישה הינה חלק חשוב בהחלטה על הכדור , אם מדובר ברכישת כדור עבור ילד שרק מתחיל את צעדיו הראשונים בתחום בבית ספר לכדורסל אז עדיף כנראה לבחור בכדור גומי או בכדור עור למשחק בחוץ/פנים , עם יתרון קל לתחושה וההתנהגות של כדורי העור, יש גם לקחת בחשבון שילדים בד״כ גם משחקים יותר במגרשי חוץ וכאן כבר יש יתרון ברור לכדורי החוץ.

אם מדובר ברכישה עבור שחקן ליגת קט סל או ליגת ילדים כנראה שהבחירה עדיין זהה אך אולי שווה להשקיע קצת יותר בכדור עור רך יותר אך עדיין כזה שיתאים גם למשחקי חוץ.

לשחקני נוער , נערים זה כבר יותר תלוי בכמות הזמן ואופי המשחק , מי שמשחק פעמיים בשבוע במגרש השכונתי יעדיף עדיין לרכוש את כדורי העור למשחק חוץ , מי שמתאמן בקבוצה באופן קבוע במגרש סגור כנראה כבר ירכוש כדור למשחקי פנים ויהנה מהכדורים הכי איכותיים בלי לקרוע את הכיס.

לבוגרים וקבוצות שמשחקות במגרשי פנים גם מומלץ לרכוש כדור למשחקי פנים , בעיקר בשל העובדה שאם אינכם שחקנים מקצועיים אז הכדור יכול לשמש אותכם לתקופה ארוכה.

את מידת הכדור יש להתאים לגיל ויכולות השחקן , כדורסל בגודל 5 ישמש לילדים מגיל 6 ועד 12 והוא גם המידה הרשמית של ליגת הקט סל בישראל (היקף - 27.5 אינץ' - 70 ס"מ, משקל - 400 - 450 גרם).

כדורסל במידה 6 ישמש את ליגת הנשים וגם עבור ילדים בגיל 13-14 (משמש ככדור מעבר לכדור במידה 7). בליגת 3 על 3 גם משחקים עם כדור בגודל 6 (היקף - 28.5 אינץ' - 72.4 ס"מ, משקל - 520 - 565 גרם).

כדורסל במידה 7 הינו הגודל הרשמי של כל הליגות לגברים בעולם (היקף - 29.5 אינץ' - 75 ס"מ, משקל - 567 -620 גרם).

יש מספר לא קטן של יצרני כדורים בעולם ובישראל יש ייצוג לשחקנים העיקריים והטובים מהתחום Molten , Spalding, Baden Sports , Wilson , Nike באופן לא מפתיע , רוב היצרניות הינן חברות אמריקאיות שם הכדורסל הינו אחד ממקצועות הספורט הפופולריים ביותר עם מעל למיליון שחקנים פעילים בליגות התיכונים, קולג׳ים והליגות האזוריות (עוד לפני שמחשיבים את NBA) – כל היצרנים מייצרים כדורים לקטגוריות המצוינות מעלה ולכולם איכות טובה – ברכישת הכדור חישבו על הכתוב מעלה והפעילו שיקולי עלות/תועלת לפי מטרות הרכישה.


הורים רבים לילדים שואלים האם חשוב לרכוש לילד את כדור המשחק של המסגרת בה הוא משחק? בבתי הספר לכדורסל ,ליגות הקט-סל וילדים ואפילו בקבוצות הנערים והנוער כאשר דיברנו עם מאמנים אף אחד לא הגדיר את הנושא כקריטי , לפעמים אף הדגישו את העובדה ששחקן לא צריך להיות תלוי בכדור או סוג כדור מסוים וכל עוד הכדורים מאיכות טובה אין לנושא משמעות – לראיה הכדורים בהן קבוצות ליגת העל משחקות במסגרות האירופאיות שונים מהכדור הרשמי של הליגה ולהבדיל ליגת בתי הספר התיכוניים בארץ משוחקת עם כדור רשמי שונה מכדורי הליגה שאותם בני נוער משחקים בהם בקבוצות השונות אחר הצהריים.

לסיכום , מה שחשוב ברכישת כדור הוא התוצר של מטרת הרכישה , מיקום המשחק, רמת השחקנים , מחיר הכדור ואיכותו.

משחק מהנה


ארגון מאמני הכדורסל ממליץ בחום על כדורי הסל של חברת Baden הספונסר הרשמי של הארגון שנמכרים בישראל במחירים הוגנים לצרכן ואיכות מעולה של כדורים. לרכישה של כדורי סל Baden במחירים הוגנים לפרטי או לאגודות כדורסל מוזמנים ליצור קשר

נייד : 0523730260

bottom of page